Het belang van een bootregistratie

Gebruik je je boot voor plezier of zaken op groot water of vaar je over de grens, dan is het belangrijk om een bootregistratie te hebben. Zo kunnen autoriteiten zien wat de herkomst van de boot is, voor welke doeleinden de boot gebruikt mag worden en technische eigenschappen zoals gewicht en afmetingen. Het is ook direct duidelijk wie de eigenaar van de boot is. Een geldige, juiste bootregistratie neemt alle twijfels weg die autoriteiten aan de andere kant van de grens kunnen hebben. Je weet dan zeker dat je overal kunt varen, zonder gedoe.

Heb je een nieuwe boot of ben je van plan een nieuwe boot te kopen? Dan kan een bootregistratie ook een vereiste zijn om een bootverzekering of hypotheek voor de boot te krijgen. Zo weet de bank alles over de boot die je van plan bent te kopen. Je kunt dit vergelijken met de belasting van een huis.

Het laatste dat van pas kan komen, is als de boot na diefstal wordt teruggevonden, de eigenaar van de boot gemakkelijk te traceren is vanwege de registratietekens die op en/of in de boot zijn aangebracht.

Verschillen tussen bootregistraties

Elk land biedt wel een vorm van bootregistratie. Als je van plan bent om je boot te registreren, let je natuurlijk op de kosten, maar het is ook goed om te kijken welke voor- en nadelen eraan verbonden zijn. Het is belangrijk om op het volgende te letten:

  • Wat zijn de voor- en nadelen van de bootregistratie?
  • Wat zijn de totale kosten?
  • Is een bootinspectie vereist? Zo ja, dan brengt dit vaak kosten met zich mee.
  • Sommige bootregistraties moeten jaarlijks worden verlengd, wat geld kost.
  • Moet je belasting betalen aan het land over het aankoopbedrag?
  • Is de bootregistratie voor iedereen of alleen voor inwoners van dat specifieke land?
  • Houd er rekening mee dat sommige bootregistraties alleen eigendomsregistraties zijn, wat betekent dat ze niet worden opgenomen in het kadaster (je kunt niet varen met een nationale vlag).
  • Controleer of de bootregistratie een wereldwijde validatie heeft
  • Wees je bewust van de toegestane maximumlengte van je boot
  • Als je je boot commercieel wilt gebruiken, kijk dan of je toestemming hebt om
  • Als je het erg vindt om een paar maanden te wachten, controleer dan het tijdsbestek dat bedrijven hanteren voor het registreren van een boot

Zoals je ziet lijkt het registreren van een boot eenvoudig, maar er is meer dan je op het eerste gezicht denkt. Het is belangrijk om een weloverwogen keuze te maken voor bootregistratie.

Welke bootregistratie heb ik nodig?

Afhankelijk van uw boot of jacht en het gebruik ervan, kunt u een weloverwogen keuze maken. Als Europees marktleider in bootregistraties adviseren wij een van deze vertrouwde bootregistraties:

  • Poolse EU-registratie
  • UK Deel 1 Registratie
  • Nederlandse Wereldwijde Registratie
  • Griekse EU Handelsregistratie

Naast een bootregistratie is het vaak ook nodig om je radioapparatuur te registreren. Hiervoor heb je een MMSI-radiolicentie nodig met een MMSI-nummer, een AIS-nummer en een roepnaam.

Weet je niet welke bootregistratie je moet kiezen? Laat ons je de verschillen tussen de bovenstaande bootregistraties uitleggen.

Hoe registreer ik mijn boot bij Jachtregistratie Nederland

We proberen het je zo makkelijk mogelijk te maken om te begrijpen hoe een bootregistratie in zijn werk gaat. Daarom hebben we een video gemaakt van het registratieproces:

Online registratieproces

U kunt uw jachtregistratie eenvoudig online aanvragen. In de onderstaande video wordt kort uitgelegd hoe dit werkt. Kijk voor meer informatie op de pagina ‘Online registratieportaal‘.

Hoe lang is mijn registratie geldig?

De registratie is geldig zolang de boot in jouw bezit is, wordt de boot gesloopt of is dat al gebeurd? Dan kan de registratie worden geannuleerd, dit is ook het geval als je de boot verkoopt of exporteert naar het buitenland. Wanneer het motorvermogen wordt verminderd waardoor het vaartuig een maximumsnelheid van 20 km per uur kan halen, moet de registratie ook worden beëindigd.

Verschillende soorten bootregistraties

Elk land heeft andere wetten en regels voor de registratie van je boot, er zijn veel verschillende landen waar registratie gunstig kan zijn. Als je een beslissing neemt over het land van je bootregistratie is het verstandig om de positieve en negatieve punten tegen elkaar af te wegen. Verder op deze pagina vind je een overzicht met de voor- en nadelen.
Allereerst is het verstandig om te bedenken waar je naar op zoek bent. Er zijn veel verschillende soorten bootregistraties. Je kunt kiezen voor een eigendomsbewijs of een landregistratie. Bij een landregistratie wordt de boot geregistreerd in het kadaster. Als je bijvoorbeeld een Poolse bootregistratie gebruikt, krijgt je boot de Poolse nationaliteit. Dit geldt ook voor andere landen. Dit betekent ook dat je met de vlag van het land kunt varen. De nationaliteit van de boot heeft niets te maken met de eigen nationaliteit, alleen met waar de boot geregistreerd staat. Aan de vlag kun je al van ver zien wat de herkomst van de boot is. Heel duidelijk!

Aan elke bootregistratie zijn regels en kosten verbonden. Tussen de verschillende typen zijn er grote verschillen in bootregistraties. Het is daarom belangrijk dat u de meest optimale bootregistratie voor u kiest. Als marktleider in bootregistraties hebben wij de meest optimale bootregistraties voor je op een rij gezet. We letten op de voordelen die de bootregistratie met zich meebrengt en op de totale kosten.

Poolse EU-registratie

Poolse EU-registratie

Met een Poolse EU-registratie kun je met je boot of jacht onder Poolse vlag varen. Dit is een van de meest populaire en betaalbare bootregistraties van dit moment. Vanwege de levenslange registratietijd en andere voordelen, zoals geen jachtbelasting of jaarlijkse kosten en wereldwijde validatie, is de Poolse bootregistratie er een om te overwegen. Het kan zowel voor privé- als commerciële doeleinden worden gebruikt. Alle voordelen van een Poolse bootregistratie:

  • Levenslang geldig!
  • Inclusief voorlopige registratie binnen 2 werkdagen
  • Geen jachtbelasting
  • Geen jaarlijkse kosten
  • Memorandum van overeenstemming van Parijs Witte lijst
  • Geldig over de hele wereld
  • Officiële registratie Poolse EU-vlag
  • Mogelijk voor alle nationaliteiten
  • Snelle registratie
  • Geen keuring nodig (max. lengte 24m)
  • Beschikbaar voor commerciële jachten (max. lengte 24m, onder 15m geen keuring nodig)
  • Geen maritieme beperkingen
  • Geen Poolse vertalingen nodig – Engels is prima
UK Deel 1 Registratie

UK Deel 1 Registratie

Met de UK Part 1 registratie kun je de bekende en prestigieuze Britse vlag voeren. Deze bootregistratie krijgt van bijna alle nautische autoriteiten over de hele wereld een classificatie AA. Ook deze bootregistratie kan voor zowel privé- als commerciële doeleinden worden gebruikt. Een van de belangrijkste voordelen van dit type bootregistratie is dat er geen beperking is op de lengte van je boot. Zelfs als je boot of jacht langer is dan 24 meter. Alle voordelen van een UK part 1 registratie:

  • Beschikbaar voor niet-EU-pashouders
  • Beschikbaar voor zowel privé- als commerciële boten
  • Verlenging pas na 5 jaar
  • Geen beperking voor de lengte van de boot (zelfs als je boot langer is dan 24 meter)
  • Snelle registratie binnen 3-4 weken
  • Ultrasnelle procedure van slechts 3 dagen beschikbaar (tegen extra kosten)
  • Online registratie
Wereldwijde Zeebrief Registratie

Wereldwijde Zeebrief Registratie

Met de Nederlandse Wereld Zeebrief Registratie kun je met je boot of jacht onder de Nederlandse vlag varen. De Nederlandse Wereldbrief Registratie is het hoogste niveau van bootregistratie dat Nederland te bieden heeft. Het wordt uitgegeven door het Nederlandse Ministerie van Verkeer en Waterstaat in naam van de Koning der Nederlanden. Varen met de Nederlandse vlag geeft je een warm welkom in elk land, wereldwijd. Voordelen van de Nederlandse Wereld Zeebrief Registratie zijn:

  • Volledig geaccepteerd door de nautische autoriteiten en overheid van elk land ter wereld
  • Yacht krijgt de formele nationaliteit van het Koninkrijk der Nederlanden en die wordt uitgegeven door de Nederlandse regering in naam van de Koning
  • Slechts 1 eerste “niet-technische” inspectie voor markering en kerven van het jacht
  • Geen terugkerende jaarlijkse inspecties van het jacht
  • Geen jachtbelasting
  • Geen eisen of jaarlijkse inspecties op vuurpijlen en levensreddende elektronica of apparatuur
  • Geldig zolang de eigenaar van het jacht beslist – geen einddatum
  • Geen beperking in mijlen vanaf de kust
  • CE-certificering is niet van belang voor de afgifte van de registratie
  • Geen vragen over de btw-status van het jacht voor de afgifte van de registratie
  • Beschikbaar voor EU-burgers of NIET-EU-burgers in combinatie met een EU-bedrijf
  • Geen WA-verzekering nodig bij registratieaanvraag

MMSI-radiolicentie, AIS-nummer en roepnaam

Als je rondvaart met je boot of jacht, heb je een MMSI-radiolicentie nodig. Dit betekent dat je boot geregistreerd moet zijn in het MMSI-register. Na registratie ontvang je een uniek identificatienummer, een MMSI-nummer, dat digitaal wordt doorgegeven door je scheepsradio.

Daarnaast ontvang je een AIS-nummer voor je AIS-apparatuur. Dit geeft onder andere de identificatie, locatie, koers en snelheid van je jacht aan. Verder ontvang je een roepnaam, een unieke identificatie van je boot.

Zowel de MMSI-radiolicentie als het AIS-nummer en de roepnaam worden in één pakket geleverd en kunnen volledig online worden aangevraagd. De kosten voor een MMSI-radiolicentie zijn eenmalige kosten van € 250,-. Als je het MMSI-radiolicentiepakket combineert met een bootregistratie, krijg je een korting van € 100,-.

Vereiste documenten bootregistratie

Bootregistraties vergelijken

Om de beste bootregistratie te krijgen die bij je past, hebben we een lijst gemaakt met voordelen per registratie.

  Poolse bootregistratie VK Deel 1 bootregistratie Nederlandse Zeebrief bootregistratie
Beschikbaar voor iedereen (binnen en buiten de EU)
Bewijs van eigendom
Kadasterregistratie (vlagcertificaat)
Wereldwijde dekking?
Europese dekking?
Geen belastingen of vragen over de belasting
Levenslange registratie zonder de verplichting om te verlengen?
Geen inspectie vereist
Standaard registratietijd3-4 weken4-6 weken4-6 weken
Tijd noodprocedure3 werkdagen3 werkdagen
Kosten€ 475,-€ 850,-€ 1750,-
Jaarlijkse kosten?
Informatie & registratieaanvraag Meer informatie & registratieaanvraag Meer informatie & registratieaanvraag Meer informatie & registratieaanvraag

Houd er rekening mee dat sommige aanbieders hun bootregistraties aanbieden voor prijzen exclusief belasting, voor kleinere schepen en andere belangrijke specificaties die ze niet vermelden. De prijzen in de bovenstaande tabel zijn all-inclusive:

  • Kosten voor administratie zijn inbegrepen
  • Verzending per koerier is inbegrepen
  • Geen onderscheid tussen bootlengte

Als je wilt werken met een betrouwbaar bedrijf en marktleider op het gebied van bootregistraties, kies dan voor BlueWater Registration Services. Een betrouwbaar Nederlands bedrijf. Wij zorgen ervoor dat onze klanten tevreden zijn met onze diensten door ervoor te zorgen dat we doen wat we beloven.

Wat onze klanten zeggen