Wereldwijde Zeebrief Registratie

Bedankt voor je interesse in de Nederlandse Wereldwijde Zeebrief Registratie. Dit is het hoogste niveau van bootregistratie dat Nederland te bieden heeft. Deze bootregistratie geeft je boot of jacht de formele Nederlandse nationaliteit. Het wordt uitgegeven door het Nederlandse Ministerie van Verkeer en Waterstaat en de Nederlandse regering in naam van ons staatshoofd, de Koning der Nederlanden.

Met deze formele en hoogwaardige jachtregistratie kan je boot of jacht naar elk land ter wereld varen, waar je zonder problemen een warm welkom krijgt.

We verzorgen ook bootregistraties die geregistreerd zijn onder andere nationaliteiten. Zoals de zeer gerespecteerde UK part 1 registratie (Britse vlag) of de populaire en betaalbare Poolse bootregistratie. Je kunt bootregistraties vergelijken om te zien welke bootregistratie bij jouw wensen past.

Voordelen van een Nederlandse Wereldwijde Zeebrief Registratie

  • Volledig geaccepteerd door de nautische autoriteiten en overheid van elk land ter wereld
  • Yacht krijgt de formele nationaliteit van het Koninkrijk der Nederlanden en die wordt uitgegeven door de Nederlandse regering in naam van de Koning
  • Slechts 1 eerste “niet-technische” inspectie voor markering en kerven van het jacht
  • Geen terugkerende jaarlijkse inspecties van het jacht
  • Geen jachtbelasting
  • Geen eisen of jaarlijkse inspecties op vuurpijlen en levensreddende elektronica of apparatuur
  • Geldig zolang de eigenaar van het jacht beslist – geen einddatum
  • Geen beperking in mijlen vanaf de kust
  • CE-certificering is niet van belang voor de afgifte van de registratie
  • Geen vragen over de btw-status van het jacht voor de afgifte van de registratie
  • Beschikbaar voor EU-burgers of NIET-EU-burgers in combinatie met een EU-bedrijf
  • Geen WA-verzekering nodig bij registratieaanvraag
  • Voorlopige registratie beschikbaar
Bootregistraties ook voor niet-Europese burgers

Hoe werkt het?

Heb je een Nederlandse Wereldwijde Zeebrief Registratie nodig? BlueWater Registration Services kan de registratieaanvraag voor je uitvoeren. Omdat we volledig in het Engels communiceren, bedienen we klanten van over de hele wereld. Natuurlijk staan we je ook graag in het Nederlands te woord.

Voor een Nederlandse Wereldwijde Zeebrief Registratie hebben we de volgende documenten nodig:

  • Kopie van je notarieel gelegaliseerde paspoort of ID-kaart
  • Originele factuur
  • In het geval van een eerder register hebben we ook een originele kopie van het schrappingsdocument nodig

Voor het aanvragen van een Nederlandse Wereldwijde Zeebrief Registratie hoef je slechts een paar stappen te doorlopen in ons online registratieproces. Wanneer we de vereiste documenten hebben ontvangen, sturen we je gegevens door om de Nederlandse Wereldwijde Zeebrief Registratie aan te vragen.

Het Nederlandse Kadaster stuurt zijn inspecteur aan boord van je boot of jacht voor inspectie en het aanbrengen van de markering en kerven. Dit is een eenmalige inspectie. Uiteraard beheert BlueWater Registration Services het hele proces.

Na voltooiing krijg je je bootregistratie per nachtkoerier opgestuurd.

Online registratie

U kunt uw jachtregistratie eenvoudig online aanvragen. In de onderstaande video wordt kort uitgelegd hoe dit werkt. Kijk voor meer informatie op de pagina ‘Online registratieportaal‘.

Ik heb geen Europees paspoort

Iedereen kan een Nederlandse Wereldbrief Registratie krijgen. Als je niet in het bezit bent van een Europees paspoort kunnen we toch een Nederlandse Wereldwijde Zeebrief Registratie voor je aanvragen. Het is noodzakelijk dat het eigendom van de boot binnen Europa ligt. Dit kan door een Ierse Limited Company op te richten onder jouw naam waarvan jij de enige eigenaar bent. BlueWater Registration Services regelt het hele proces.

Nadat we je nieuwe Irish Ltd. hebben opgericht, maak je een nieuwe bill of sale om het eigendom van je boot of jacht over te dragen aan je nieuwe Irish Ltd.. Op deze manier ligt het eigendom van je boot nu binnen de EU.

Houd er rekening mee dat het bedrijf, waarvan jij de enige eigenaar bent, niet actief zal zijn en dat je dus geen belasting hoeft te betalen of andere verplichtingen hebt. Je hebt zelfs geen Britse of Ierse bankrekening nodig. Omdat wij een ervaren bedrijf zijn in de Nederlandse Wereldwijde Zeebrief registraties, hebben we dit hele proces systematisch uitgedacht en beschikbaar in een eenvoudig online registratieformulier.

Als je twijfels hebt, lees dan de feedback die we hebben gekregen van onze tevreden klanten van over de hele wereld. Je kunt hun persoonlijke ervaringen met ons bedrijf onderaan deze pagina lezen (geverifieerde referenties door TrustPilot).

Ik heb een Europees paspoort

Heb je een Europees paspoort? Dan kunnen we je boot of jacht registreren op je eigen naam.

Vereiste documenten bootregistratie

Hoe lang duurt het om een Nederlandse Wereldwijde Zeebrief Registratie te krijgen?

Als je een Nederlandse Wereldwijde Zeebrief Registratie aanvraagt via ons online registratieproces, duurt de periode van de aanvraag tot de daadwerkelijke bootregistratie ongeveer 4-6 weken. In sommige gevallen kan dit zelfs iets langer zijn, afhankelijk van hoe druk de autoriteiten het hebben.

Hoeveel kost een Nederlandse Wereldwijde Zeebrief Registratie?

De registratie zelf
De Nederlandse Wereldwijde Zeebrief Registratie kost € 1750,- . De noodzakelijke eenmalige inspectie is niet inbegrepen en is afhankelijk van de locatie van je boot of jacht. In Europa liggen de gemiddelde kosten tussen de € 750,- en € 1000,-. Uiteraard beheert BlueWater Registration Services het gehele registratieproces.

Terugkerende jaarlijkse kosten na het eerste jaar zijn € 250,- en omvatten alle kosten, vergoedingen, vertegenwoordiging, domicilie, vullingen, enz.

De getoonde prijzen zijn inclusief al onze diensten zoals:

  • Het nationale certificaat van registratie.
  • Certificaat van nationaliteit (Titel) afgegeven door de Nederlandse regering in naam van de Koning
  • Registratie van uw jacht in het Nederlandse Kadaster
  • Tonnagecertificaat voor jachten tot 24.00 meter
  • Voor jachten langer dan 24 meter moet de eigenaar het document zelf regelen bij een erkend classificatiebureau met een vestiging in Nederland.
  • Alle Nederlandse overheidskosten
  • Alle Nederlandse belastingen
  • 1 jaar domicilie en vertegenwoordiging in Nederland voor uw jacht
  • Afhandeling en administratie
  • Verzending per koerier

Bescherm je boot of jacht met Microdots
Als je jacht wordt gestolen en teruggevonden, moet je bewijzen dat de boot of het jacht rechtmatig van jou is. Dit kan met Microdots waarover je meer kunt lezen in onze blog over het beschermen van je boot of jacht. Extra microdots kunnen besteld worden voor € 350,-.

Welke documenten zijn nodig voor een Nederlandse Wereldwijde Zeebrief bootregistratie?

Tijdens het online registratieproces voor een Nederlandse Wereldwijde Zeebrief bootregistratie hebben we de volgende documenten nodig:

  1. Identiteitsbewijs van de eigenaar in het geval van een privépersoon of identiteitsbewijs van alle bestuurders in het geval van een bedrijf. Dit type bootregistratie vereist een notarieel bekrachtigd paspoort.
  2. Bewijs van eigendom/verkoopovereenkomst (factuur, koopakte of notarisverklaring)
  3. In het geval van een eerder register hebben we een kopie van het schrappingsdocument nodig
  4. Als het jacht langer is dan 24 meter moet de eigenaar zelf voor een ITC69 Certificaat zorgen. Dit moet worden gedaan door een erkend classificatiebedrijf. De lijst met erkende classificatiebedrijven vind je hier: https://www.ilent.nl/onderwerpen/erkende-organisaties-zeevaart/documenten/publicaties/2021/12/06/overzicht-erkende-klassenbureaus

Let op: alle documenten moeten in het Engels zijn opgesteld. Als de documenten niet in het Engels zijn, moet er een vertaling van deze documenten worden geleverd. Dit kan worden gedaan door u, de eigenaar van het jacht of een formele vertaler.

Bill of Sale Generator-tool

We hebben een gratis Bill of Sale Generator-tool beschikbaar. Deze tool helpt u bij het maken van een nieuwe Bill of Sale voor uw jacht. Na het invullen van de gegevens kunt u deze indienen. Wij controleren dan kosteloos alle verstrekte gegevens. Na goedkeuring maken we de nieuwe factuur en laten we u weten hoe u deze kunt downloaden.

AIS & MMSI radio licentieservice

Mocht je ook een AIS & MMSI Radio Licence inclusief ATIS, MMSI nummer en callsign nodig hebben, dan kunnen wij deze binnen 1 werkdag leveren. De kosten hiervoor bedragen € 250,- en kunnen eenvoudig en volledig online worden aangevraagd. In combinatie met een bootregistratie profiteer je van € 100,- korting. In combinatie met een Nederlandse Wereldomroep Zeebrief registratie ontvang je een Nederlands radiolicentie met een officieel papieren certificaat. Lees meer informatie over onze AIS & MMSI radiolicentieservice.

Registratieprocedure, wij zorgen voor de hele procedure!

  • Vul ons online formulier in en upload alle relevante documenten
  • We controleren je papierwerk en na goedkeuring van je bestelling sturen we je onze factuur, die kan worden betaald met een creditcard of via een bankoverschrijving.
  • De registratie van je boot om met de zeer gerespecteerde Nederlandse vlag te varen begint! Je ontvangt je registratiebewijs per koerier.

Betrouwbaar bedrijf met geverifieerde referenties

Wij zijn een ervaren bootregistratiebedrijf met een staat van dienst van meer dan 10 jaar. We bedienen klanten van over de hele wereld. Als je twijfels hebt, lees dan de feedback die we hebben gekregen van onze tevreden klanten. Je kunt hun persoonlijke ervaringen met ons bedrijf onderaan deze pagina lezen (geverifieerde referenties door Trustpilot).

Veelgestelde vragen over Wereldwijde Zeebrief Registratie

Welke extra diensten biedt BlueWater Registration Services?

BlueWater Registration Services behandelt:

  • Oprichting van een bedrijf voor niet-EU-eigenaren

  • Gewaarmerkte vertalingen en legalisaties

  • MMSI-toepassingen

  • Documentcontroles om vertragingen te voorkomen

  • Levering van officiële certificaten wereldwijd
    Dit bespaart tijd en zorgt voor een soepele, conforme registratie.

Hoe lang is de Nederlandse Wereldwijde Zeebrief Registratie geldig?

De Nederlandse Wereldwijde Zeebrief Registratie heeft geen vervaldatum. Het heeft echter wel jaarlijkse verplichtingen met betrekking tot wettelijke vertegenwoordiging, Nederlands adres, belastingen en kosten. Hiervoor ontvang je jaarlijks een factuur.

Wat zijn de minimale veiligheidsvereisten om onder Nederlandse vlag te varen?

Een reddingsvest voor elke persoon aan boord,
Reddingsboei met licht,
Magnetisch kompas,
Navigatieverlichting,
Scheepshoorn en handmatige dieptemeter,
Anker,
Hamer,
Bootshaak,
Lenspomp of hoosvat,
Voldoende roeispanen,
Ten minste 20 m touw,
Waterdichte zaklamp op batterijen,
Brandblusser,
Complete zeiluitrusting (voor zeilboten),
EHBO-doos.

Is er een maximale bootlengte om een succesvolle Zeebriefregistratie aan te vragen?

Nee, er is geen maximale bootlengte om een succesvolle aanvraag te doen voor de Nederlandse Wereldwijde Zeebrief Registratie. Voor boten langer dan 24 meter moet de booteigenaar zelf zorgen voor de meetbrief die moet worden afgegeven door een classificatiebureau dat een kantoor heeft in Nederland, zoals Lloyds, Veritas, Rina, etc.

Kan ik mijn bootregistratie of AIS & MMSI-licentie op elk moment beëindigen?

Ja, dat is geen enkel probleem. Stuur ons gewoon een verzoek tot beëindiging per e-mail en afhankelijk van het type registratie zullen we je informeren over de procedure. In de meeste gevallen hebben we het originele registratiedocument nodig om toe te voegen aan het beëindigingsdossier dat we naar de nautische autoriteiten moeten sturen. Zodra de beëindiging is verwerkt, ontvang je een “bewijs van schrapping” dat je kunt gebruiken om een nieuwe registratie mogelijk te maken.

Als ik een bootregistratieaanvraag doe, kan ik dan zelf beslissen wat mijn thuishaven wordt?

Ja en nee. Elk type registratie biedt een vooraf geselecteerde lijst met thuishavens waaruit je een thuishaven naar keuze kunt kiezen. Het is niet mogelijk om een thuishaven te kiezen die niet op de lijst staat.

Kunnen uw bootregistraties overal ter wereld worden gebruikt?

Ja. U kunt al onze registraties overal ter wereld gebruiken. Als u echter buiten de Europese Unie gaat varen, raden wij u sterk aan om een bootregistratie te kiezen die een nationaliteit (Titel) aan uw boot geeft. De Nederlandse EU ICP Light registratie biedt geen nationaliteit aan uw boot en is een eigendomsregistratie.

Wat zijn microdots?

Microdots zijn een unieke manier om je jacht te identificeren, waar ook ter wereld, mocht het gestolen worden. Ze zijn onzichtbaar voor criminelen, maar kunnen worden gedetecteerd door de autoriteiten. U kunt korting op uw premie aanvragen bij uw verzekeringsmaatschappij als u microdots gebruikt.

Kunnen de registratiedocumenten helpen bij het terugbrengen van het jacht als het wordt gestolen?

Ja. Doordat het jacht officieel geregistreerd is, is de kans dat het jacht geïdentificeerd wordt door de internationale politie een stuk groter geworden. Met de Wereldwijde Zeebrief Registratie profiteer je ook van het aanbrengen van microdots op het jacht (optioneel). Dit is een unieke en effectieve manier om je boot uniek te identificeren.

Kan ik een jacht registreren als het nog niet volledig is gebouwd?

Ja, dat is mogelijk. Hiervoor hebben we een Builders Certificate nodig met alle gegevens van de fabrikant, booteigenaar en boot- en motorgegevens.

Is het mogelijk om een zelfgebouwde boot te registreren?

Ja, dat is mogelijk. Maar dan moet je ons wel de facturen geven van de belangrijkste onderdelen van de boot, zoals de romp, motor, mast, enz. Ook hebben we foto’s nodig van de bouw van de boot en een meetbrief.

Ik ben geen EU-burger. Kan ik een boot registreren in de Europese Unie?

Ja! (behalve voor Polen, want dat accepteert elk paspoort van elk land) Maar om dat te realiseren moeten we eerst een eenvoudige “workaround” voor je maken om dat mogelijk te maken. Eerst maken we voor jou een slapende vennootschap aan waarvan jij de enige aandeelhouder en directeur bent. Zodra dit is voltooid, kunt u een nieuw verkoopdocument aanmaken op naam van uw nieuwe bedrijf. Dan ben je klaar voor elke bootregistratie in de Europese Unie die wij aanbieden. We hebben deze constructie al voor duizenden booteigenaren gedaan!

Kan ik wijzigingen aanbrengen in een bootregistratie nadat jullie de registratiedocumenten voor ons hebben geregeld?

Ja, dat is mogelijk. Als er bijvoorbeeld een nieuwe motor in de boot wordt geplaatst, is het belangrijk dat de registratiedocumenten van de boot worden bijgewerkt. Hiervoor kunt u ons een e-mail sturen met alle oude en nieuwe bootgegevens. Afhankelijk van het type registratie kunnen we je vragen om ons het originele registratiedocument terug te sturen dat we nodig hebben om de update uit te voeren. Er zijn extra kosten verbonden aan het bijwerken van een registratie.

Moet ik op mijn boot de thuishaven van mijn registratie vermelden?

Ja, het is normaal dat je je boot markeert met de thuishaven van je registratie. Het wordt ook vaak vereist door de lokale nautische autoriteiten in je vaargebied.

Moet ik mijn boot markeren met het registratienummer?

Ja, het is normaal dat je je boot markeert met het opgegeven registratienummer. Dit wordt ook vaak vereist door de lokale nautische autoriteiten in je vaargebied.

Kan de Nederlandse Wereld Zeebrief Registratie worden gebruikt voor commerciële bootregistratie?

Nee, de Nederlandse Wereld Zeebrief Registratie is alleen geschikt voor pleziervaartuigregistraties!

Kun je ook een boot registreren die eigendom is van een bedrijf?

Ja, maar dit moet een EU-bedrijf zijn. Het meest gebruikte type bedrijf is de Limited company. Wij kunnen een Iers of Brits bedrijf voor je regelen. Hiervoor kun je een aanvraag doen op onze website https://yachtregistration.company. Natuurlijk ben je vrij om elk ander type EU bedrijf te gebruiken dat je wilt. In dat geval moet je zorgen voor Engelse vertalingen van de bedrijfsdocumenten.

Welke documenten heb ik nodig voor een Wereldwijde Zeebrief Registratie?

Voor een Wereldwijde Zeebrief Registratie hebben we een notarieel paspoort van de eigenaar van het jacht en een ondertekende en afgestempelde koopakte nodig. Als een jacht eigendom is van een EU-bedrijf hebben we ook de bedrijfsdocumenten en een notarieel paspoort van de directeur van het bedrijf nodig. Daarnaast moet u ook de registratievergunning ondertekenen die wij u verstrekken. Als het jacht langer is dan 24 meter moet de eigenaar van het jacht ook een meetbrief overleggen die is afgegeven door een classificatiebureau dat een kantoor in Nederland heeft, zoals Lloyds, Veritas, Rina, etc. Daarnaast hebben we ook een getekende “Registratie Autorisatie” nodig die door ons wordt verstrekt.